Rønvikfjellet

På ei nettside finner jeg følgende tekst: ”Rønvikfjellet (150 m.o.h.) ligger ca. 3 km fra Bodø sentrum. Den dramatiske naturen gir fantastiske synsinntrykk, med utsikt over hele byen, Værran og Landegode og like til Lofotveggen, Værøy og Røst. Et spennende besøk, både i uvær og midnattssol!”

 

Alt dette og mer til så jeg i kveld. Under følger bildene.

 

 

Nordvest. Fra høyre mot venstre: Løpsfjellet, Mulstrand, Mjelle, Kjerringøy og Steigen.

 

 

 

Nordover. Keiservarden. Oppkalt etter den tysk-østerikske keiser Wilhelm den andre som var der i 1889. Den keiserlige varde, som egentlig heter Veten, er det suverent mest attraktive turmålet i Bodømarka. 1. juni i år var 3.242 innom på 7-toppsturen. Hvor mange tusen flere i løpet av et år vites ikke. Toppen er startområde for hang- og paragliding (med landing på Løp). De tre siste årene har Keiservarden blitt brukt som spektakulær konsertarena under Nordland Musikkfestuke. Leif Ove Andsnes i 2006, Arve Tellefsen i 2007 og Tine Thing Helseth i år. Hvert år med like fint vær. I fjor gikk over 4.000 opp for å høre den blide, trønderske fiolinist.

 

 

 

Nordøst. Junkerfjellet bak, Ramnfloget foran. Bak Junkerfjellet bretter Bodømarka seg ut. Milevis med løyper og stier. Skog, vann og også «skikkelige» fjell som Skautuva, Steigtind og Heggmotind. Brua over Saltstraumen i bakgrunnen til høyre.

 

 

 

Østover. Børvasstindan bakerst, brua over Saltstraumen innerst i fjorden til venstre. Jeg bor nokså midt på åsen i forgrunnen.

 

 

 

Mot sør. Byen med Sandhornet og Fugløya i bakgrunnen.

 

 

 

Også sørover. Bak en liten idyll Nerbyen (nederste/sørvestligste del av sentrum), Sandhornet, Fugløya og Værran.

 

Vestover. Landegode. Bak på begge sider Lofoten.

 

 

 

Det jeg egentlig var ute for. Noen turorienterings-poster.

  1. Fikk du øye på noen orienteringsposter når det var så mye vakkert å hvile øyene på? Tror min favoritt blir bildet » Mot sør. Byen med Sandhornet og Fugløya i bakgrunnen.» Det har dynamikken fra det åpne havet og lunheten fra den trygge vika – og den gule marka innerst i vika ble en prefekt brytning i fargespillet –

    Takk for turen!

    • bridgehill
    • 9. august 2008

    På tre timer ble det 11 poster og 60 bilder. Kamera ble med andre ord brukt mer enn kartet. Og så satt jeg ofte og bare kikket utover. Ditt favorittbilde ble med fordi jeg også synes om det som fotografi.

    • Alter Ego
    • 10. august 2008

    Jeg proevde aa gjoere som Randi og velge en favoritt, men ga opp. Du har faatt med husene til veldig mange av mine kjente og kjaere, familie og venner:) Mange mange sommerminner disse stedene – kanskje saerlig paa de plassene som er litt i utkanten og/eller bakgrunnen av dine blider. TUSEN takk for denne posten, den gjorde meg simpelthen glad i ei tid som ellers baerer med seg mange vanskelige ting.

    • bridgehill
    • 13. august 2008

    Artig at du som er så langt unna kjenner nærmiljøet mitt så godt. Godt at gode minner og fin natur virker positivt i tider med begivenheter som bekymrer deg.

    • Alter Ego
    • 16. august 2008

    (Men du, blir ikke Nerbyen en nordlig del av byen? Og Flyplassen soer? 🙂 Eller er det alzheimeren min som slaar inn? Jaja. Jeg blir uansett glad av bildene!

    • bridgehill
    • 19. august 2008

    Du har rett så langt på vei som du vil ha det. Himmelretningene ligger fast, men hva man mener med byen kan variere. Dette er kanskje grunnen til ”misvisningen”.

    Litt historie forklarer mitt utgangspunkt. Jeg vokste opp i Rønvika, frem til 1967 i Bodin kommune. Byen var da området fra Snippen til Moloen, nedenfor (nordvest for) sykehuset (Parkveien). Gamle Bodø kommune besto i tillegg av Svenskebyen, Hernes og Østbyen.

    Flyplassen ligger der det var jorder og beiteland tilhørende de gamle gårdene på Hernes, altså på landet. Den aller første flystripen ble bygget på dugnad i løpet av to uker i maidagene i 1940, som base for britiske flystyrker. Dagen etter at den var ferdig, ble den bombet av tyskerne og ødelagt.” (Kilde: http://www.avinor.no/lufthavn/bodo/omoss/70_Lufthavnens+historie). Under okkupasjonen utbedret og utvidet tyskerne flyplassen. Dessverre ligger flyplassen fortsatt på samme sted. Ekstra ille er det at den også er jagerflybase. Flyplassen skulle ha vært flyttet til Valnesfjord. Det er meningsløst at den ligger i veien for utvikling av det mest attraktive arealet på Bodø-halvøya. I stedet har vi fått en by som ikke ”henger sammen”, med en håpløs infrastruktur. Høgskolen ligger f. eks. ei mil utenfor byen. For meg er altså flyplassen flyplassen, ikke byen.

    En liten pussighet som du kanskje er klar over. I Bodø sier vi at vi skal kjøre/dra utover til byen. Fordi sentrum ligger ytterst på halvøya. De som i Bodø sier innover til byen (som ellers er vanlig), har vokst opp et annet sted.

    Så ser vi på kartet og trekker ei linje midt etter Bodø-halvøya, fra ytterste pynt til ca. Junkerfjellet. Den streken går fra sørvest mot nordøst. Det er helt korrekt at flyplassen ligger sør for byen/sentrum. Hva jeg, uklart for alle andre, mente, var at Nerbyen (på det aktuelle bildet) ligger sør for Snippen (når altså byen, for meg, er synonymt med sentrum). Det ville ha vært riktigere med sørvest.

    Kjerringøy var for øvrig egen kommune til 1963. Da ble den slått sammen med Bodin.

    • Alter Ego
    • 19. august 2008

    My oh my, der var det mye jeg ikke visste, altsaa! Med unntak av en barndom med hyppige besoek paa NSS (nei, det var noe udramatisk noe som forlengst er forbi) tilhoerer de fleste av barndommens minner omraadene litt utenfor byen; ‘mitt folk’ er blant dem som sier «inn til byen». Men i ungdomstida naermet jeg meg sentrum stadig mer, og i voksen alder har selve byen vaert min base naar jeg har vaert i stroeket. Et loftsrom ikke langt fra herredshuset er i dag et av mine to paradiser – det andre ligger rett nedenfor Ramnfloget. I hine haarde dager var foroevrig min kjaere far med paa aa fylle opp Roenvikleira og gjoere den brukanes. Det tenker jeg ofte paa naar jeg gaar eller kjoerer forbi der i dag. Til tross for noget begredelig byplanlegging og alt saant: heldig er du som faar bo der i dag.

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar