Landegode

Navnet Landegode stammer trolig fra vikingtida, da ble øya kalt Landit Goda. Den folkelige forklaringen på navnet baserer seg på gammel muntlig historie. Når sjøfolk og fiskere kom til Landegode (det gode land), var de velberget over Vestfjorden, kunne søke havn og var trygge for dårlig vær.

 

Den vakre øya er 25 minutter med hurtigbåt fra Bodø. En liten skole med 5 elever og 3 lærere (forrige skoleår). To små lokalsamfunn, Kvig i sørøst og Fenes i vest. En veistubb på 5 – 6 km fra jord- til fiskebruk. Flere idylliske strender. Kvigtind på 788 moh er en fin liten topptur.

 

Landegode er mitt mest fokuserte og fotograferte geografiske objekt. I går var det fløyelsnatt.  

    • Alter Ego
    • 6. august 2008

    Ae vil nordover. Nuh! Landegode er et motiv man aldri blir ferdig med, verken med eller uten kamera. Neste gang jeg ser oeya er den sannsynligvis i vinterskrud og med nordlyset dansende over… Dette var et fantastisk bilde, Bridgehill!! Tatt fra Skivikatraktene?

  1. Ikke noe slår lyset nordpå. Takk for at du deler det med oss andre 🙂

  2. Landegode! For et poetisk navn – også tenker jeg at det er ganske fantastisk at man kan opprettholde skole og lokalsamfunn i så små forhold. Jeg håper de som bor der oppfatter at det er et godt sted å bo, at det eier navnet sitt fortsat – ikke bare som yndet foto objekt (og jeg forstår hvorfor – utrolig vakkert!) !

    • bridgehill
    • 9. august 2008

    Alter Ego:
    Du har helt rett. Tatt fra båthavna i Skivika. På tur hjem fra Kjerringøy. På veien fra Festvåg mot byen stoppet den ene etter den andre for å fotografere. Hele køen gikk i oppløsning. Jeg har jo sett alt så ofte før, i alle slags lys, så jeg bare kjørte videre. Men i Skivika måtte også jeg kapitulere.

    Jeg liker deg fordi du er så tydelig på det du bryr deg om. Ekstra fint at det er noe av det samme som jeg er så glad i.

    • bridgehill
    • 9. august 2008

    Tor:
    Det er visst noe spesielt med lyset her nord. Fint at noen fra sør minner oss om det. Og du er flink med lyset på dine trakter.

    • bridgehill
    • 9. august 2008

    Randi:
    Du er så god til å gå inn i fortellingen, den verden som beskrives. Kanskje fordi du er så god til å fortelle selv?

    Landegode som samfunn lever i beste velgående. Et nytt fiskebruk med kvalitetsprodukter gir arbeidsplasser i tillegg til fiske og jordbruk/husdyrhold. Butikk har de også. Skolen har jeg hatt god kontakt med. Elevene er stolte av den og øya si. Det vil i praksis være umulig å frakte ungene til byen for å gå på skole. En seksåring med båt over fjorden i kuling og storm? Derfor vil det være skole på Landegode så lenge det bor barn der.

  3. Veien er 9 km fra kai til kai og fiskebruket er ikke lenger i drift 🙂

    • bridgehill
    • 24. februar 2009

    Spire:
    Artig at akkurat du stakk innom. Du søkte kanskje på Landegode?
    At det er lengre fra Kvig til Fenes enn jeg anslo, gir kanskje mer trim?
    Ille at fiskebruket ikke lenger er i drift. Hvorfor?

  4. For det første, jeg er ifra øya og bor der. Har gjort det i 18 år nå Men ja, jeg søkte.
    Aner ikke hvorfor fiskebruket ikke er i drift, lite fisk og for mye satsing kanskje?

    • bridgehill
    • 13. september 2009

    Men skolen har flere elever enn på lenge. Ni elever, og tre i første klasse.

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar